Lekcja 7
Temat: Sposoby komunikowania się.
1.SMS
SMS (ang.
Short Message Service) – usługa przesyłania krótkich wiadomości tekstowych w
cyfrowych sieciach telefonii komórkowej. Usługa ta jest wprowadzana także do
sieci telefonii stacjonarnej. SMS wysyła się pod numer abonenta sieci telefonii
komórkowej lub stacjonarnej. Wszystkie produkowane obecnie telefony komórkowe i
niektóre telefony używane w sieciach stacjonarnych umożliwiają zarówno
odbieranie, jak i wysyłanie tego typu wiadomości. Maksymalna długość
pojedynczej wiadomości (potocznie również określanej skrótem SMS) wynosi 160
znaków 7-bitowych, 140 znaków 8-bitowych lub 70 znaków 16-bitowych). Jednak w
przypadku niektórych telefonów mogą być one dłuższe dzięki technologii CSMS – do
ponad 900 znaków (przed wysłaniem zostają podzielone na kilka krótszych
wiadomości, a telefon odbiorcy powinien je z powrotem scalić w jedną
wiadomość). Krótkie wiadomości tekstowe są też wykorzystywane w celu uzyskania
informacji z serwisów informacyjnych. Pod numer takiego serwisu wysyła się
wiadomość z krótkim zapytaniem, a po chwili otrzymuje się wiadomość zwrotną.
Można również korzystać z usługi SMS za pomocą Internetu, używając tzw. bramek sms. SMS jest dziś bardzo rozpowszechnioną formą komunikacji, wielu młodych ludzi twierdzi, że ciężko byłoby im wyobrazić sobie życie bez tych krótkich wiadomości tekstowych.
2.MMS

Multimedia
Messaging Service (MMS) – rozszerzenie funkcji SMS i EMS o możliwość
przesyłania multimediów takich jak grafika, animacje, wideoklipy, dźwięki itp.
Pierwotnie MMS zaplanowany został jako usługa dla telefonii trzeciej generacji
(UMTS), której jednak wprowadzenie było odwlekane w czasie, więc producenci
wprowadzili tę opcję już wcześniej (określana jest jako technologia 2,5G).
Obecnie prawie każdy nowy telefon posiada funkcję MMS. MMS, w przeciwieństwie
do EMS i Smart Messaging nie jest bezpośrednim rozwinięciem SMS, opierającym
się na odpowiednio zakodowanych wiadomościach tekstowych. MMS polega na
technologii pakietowej transmisji danych GPRS. Pakiety danych są transmitowane
do centrum wiadomości multimedialnych, a stamtąd, dzięki usługom pochodnym od
WAP Push, do telefonu odbiorcy. Maksymalna wielkość MMS mogłaby być nieograniczona.
Większość operatorów rozszerzyła ograniczenie do 300 KB dla pojedynczej
wiadomości - tyle ile maksymalnie mogą obsłużyć terminale. Na początku
istnienia usługi użytkownicy zwykle płacili wyższe opłaty już za wiadomości
powyżej 100 KB. Obecnie stawka za wysłanie MMSa jest stała bez względu na jego
rozmiar. Wewnątrz MMS może znaleźć się tekst zakodowany w Unikodzie w Wersji
UTF-8 o ilościach dochodzących do tysięcy znaków (zwykły SMS pozwala na
przesłanie 140 bajtów, co umożliwia wysłanie w zależności od kodowania 160, 140
bądź 70 znaków), obrazki w formatach JPEG, GIF lub PNG, dźwięki, melodyjki w
formacie MIDI. Można również (o ile telefon pozwala) przesłać gry Java oraz
inne dowolne pliki (np. SIS, ZIP). Dodatkowo jest możliwy podział MMS-a na
sceny, wyświetlane po sobie w ustalonej kolejności, co pozwala na tworzenie
mikroprezentacji.
3.IRC
IRC (ang.
Internet Relay Chat) – jedna ze starszych usług sieciowych umożliwiająca
rozmowę na tematycznych lub towarzyskich kanałach komunikacyjnych, jak również
prywatną z inną podłączoną aktualnie osobą. Usługa ta funkcjonuje w
architekturze klient-serwer, tj. fizycznie składa się z grupy połączonych ze
sobą na stałe serwerów oraz programów-klientów. Programy klienckie uruchamiane
są przez końcowych użytkowników lokalnie – na ich własnych komputerach, lub zdalnie,
za pośrednictwem usługi SSH lub telnet. Rozmowy w sieci IRC odbywają się na
tzw. kanałach, z których część funkcjonuje stale. Inne mogą być uruchamiane
przez jednego użytkownika w celu porozmawiania choćby z jedną inną osobą. Na
ekranie użytkownika przewijają się od dołu do góry ekranu komunikaty wysyłane
przez osoby piszące na danym kanale. Komunikaty te pojawiają się zaraz po ich
wysłaniu, a ich kolejność jest identyczna z kolejnością napływania do serwera.
Uzyskuje się dzięki temu wrażenie rozmowy osób przebywających w jednym
pomieszczeniu. Uczestnicy nie używają zwykle w IRC swoich prawdziwych imion i
nazwisk, lecz posługują się krótkimi pseudonimami. Pseudonimy te w gwarze IRC
popularnie określa się jako nickname lub krócej nick.
4.GG
GG (Gadu-Gadu) – komunikator internetowy, opracowywany przez firmę GG Network. Pomysłodawcą
i twórcą GG jest informatyk Łukasz Foltyn. Gadu-Gadu ma około 47 milionów
unikatowych użytkowników, którzy wysyłają do 300 milionów wiadomości dziennie,
a internauci tworzą dziennie ponad 500 kont. Jest to jeden z najbardziej
popularnych komunikatorów, jest proste i przystępne w obsłudze i bardzo
rozpowszechnione, choć w ostatnim czasie zostało zdominowane przez czaty na
różnego rodzaju portalach społecznościowych, jak facebook.
5.Skype
Skype –
komunikator internetowy, oparty na technologii peer-to-peer. Skype umożliwia
prowadzenie darmowych rozmów głosowych oraz obserwację rozmówcy poprzez kamerę
internetową, a także płatnych rozmów z posiadaczami telefonów stacjonarnych lub
komórkowych za pomocą technologii VoIP (Voice over IP) tzw. usługa SkypeOut. Oprócz
tego Skype oferuje funkcje bezpośredniej wymiany informacji tekstowych za
pomocą ręcznie wpisywanych wiadomości oraz przesył plików. Skype stał się dość ważnym elementem codziennego życia, ponieważ umożliwia on kontakty z ludźmi przebywającymi za granicą, zwłaszcza w ostatnim czasie, gdy tak wiele rodzin i bliskich ludzi rozdziela się przez wyjazdy w poszukiwaniu pracy, skype jest prostą i szybką drogą kontaktu.
6.Chat
Czat (z
ang. chat – rozmowa, używana jest również angielska pisownia chat) – rodzaj
internetowej pogawędki i jedna z usług internetowych. Wyraz czat (chat), będący
zapożyczeniem, zagnieździł się w slangu informatycznym. Najpowszechniejszym
znaczeniem tego słowa jest serwis internetowy służący do komunikacji wielu osób
w tzw. pokojach. Zwykle istnieją dwa rodzaje rozmowy – prywatna, której
przebieg mogą śledzić tylko dwie osoby, oraz publiczna, dostępna dla wszystkich
zalogowanych użytkowników. W części czatów dostępne są również graficzne
emotikony, stworzone dla ułatwienia ekspresji emocji. Taka forma czatu jest w
większości oparta o aplet Java. Podobną funkcjonalność oferuje IRC. W stosunku
do wielu serwisów czatowych ma on dużo lepiej rozbudowane mechanizmy
zarządzania pokojami (tam nazywanymi kanałami) oraz uprawnieniami użytkowników.
Od słowa czat powstały inne wyrażenia, takie jak czatownik (ewentualnie
chatownik) – osoba korzystająca z czatu (chatu), oraz czatować (chatować) - rozmawiać
za pośrednictwem czatu. Wraz z postępem technologicznym zwiększającym szybkość
internetu i pojawieniem się portali Web 2.0, szybko zauważono, że tradycyjny
czat można rozbudować dodając funkcję połączenia audio i wideo. Zrodziło to
nowe możliwości w dotychczasowych zastosowaniach komunikacji poprzez internet,
zarówno w sferze rozrywki, jak i zastosowaniach biznesowych (konferencje). Ta
forma komunikacji zyskała dużą popularność, zarówno w oprogramowaniu
komputerowym typu Gadu-Gadu, czy Skype - jak i w wielu portalach dla chatowników
(typu czat.onet.pl, czy czatpol.pl). Czaty są wbudowane także w portale społecznościowe, takie jak facebook.com, czy nasza-klasa.pl i właśnie tam internauci bardzo często z nich korzystają, rozmawiając ze swoimi znajomymi.

Czatując należy jednak bardzo uważać, gdyż usługa ta przeważnie odbywa się anonimowo i nigdy nie wiemy, kto jest po drugiej stronie, ukrywa się pod nickiem "stokrotka15" i podaje się za piętnastoletnią Zosię.
7.Komunikatory internetowe
Komunikator
internetowy (ang. Instant Messenger, od tego skrót IM) – program komputerowy
pozwalający na przesyłanie natychmiastowych komunikatów (komunikacja
natychmiastowa – ang. Instant Messaging) pomiędzy dwoma lub większą ilością
komputerów, poprzez sieć komputerową, zazwyczaj Internet (dlatego komunikatory
internetowe). Od poczty elektronicznej różni się tym, że oprócz samej
wiadomości, przesyłane są także informacje o obecności użytkowników, co
zwiększa znacznie szansę na prowadzenie bezpośredniej konwersacji. Do tej grupy zaliczają się opisane wyżej programy, takie jak skype, chat, GG.
8.Grupy dyskusyjne
Grupa
dyskusyjna – w Internecie to ogólna nazwa wszelkich form dyskusji internetowej
przypominających wymianę korespondencji, a nie rozmowy w czasie rzeczywistym.
Grupy dyskusyjne przyjmują formę list dyskusyjnych pozwalających na
automatyczną wymianę e-maili, grup Usenetowych, grup występujących w Fidonecie
i forów dyskusyjnych dostępnych przez bramki WWW.
Grupy dyskusyjne można
podzielić ze względu na ich dostępność:
- ·
zamknięte
– tzn. być dostępne tylko dla wybranej grupy osób (np: grupy przeznaczone dla
pracowników jednej firmy),
- ·
półotwarte
– tzn. dostępne dla wszystkich, ale pod pewnymi warunkami, (np. po udowodnieniu
swoich kwalifikacji),
- ·
moderowane
– czyli dostępne dla wszystkich, ale wysyłane nań komunikaty są cenzurowane
przez specjalną osobę,
- ·
otwarte
dla zarejestrowanych – czyli dostępne dla wszystkich, którzy się doń zapisali i
niecenzurowane,
- ·
całkowicie
otwarte – czyli dostępne także dla tych, którzy się do nich nie zapisali.
9.Fora
Forum
dyskusyjne – przeniesiona do struktury stron WWW forma grup dyskusyjnych, która
służy do wymiany informacji i poglądów między osobami o podobnych zainteresowaniach
przy użyciu przeglądarki internetowej.
Fora
dyskusyjne są obecnie bardzo popularną formą grup dyskusyjnych w Internecie.
Prowadzą je praktycznie wszystkie portale, większość wortali, znaczna liczba
ISP. Są one także powszechne na stronach wielu instytucji, czasopism,
przedsiębiorstw, uczelni itp. a także spotykane są liczne fora zakładane
zupełnie prywatnie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz