niedziela, 20 października 2013


Lekcja 6
Temat: Korespondencja elektroniczna.

1.List elektroniczny.
E-mail (list elektroniczny), mejl - to jedna z usług internetowych, służąca do przesyłania wiadomości tekstowych (listów elektronicznych).  Wraz z wiadomością tekstową można przesyłać dane innego typu w formie tzw. załączników.



2.Jak zdobyć własny adres pocztowy?
W dzisiejszych czasach posiadanie poczty elektronicznej jest prawie konieczne. Korespondencja e-mail jest znacznie tańsza niż listowna a ponadto dużo szybsza. Jeżeli nie masz jeszcze własnego e-maila poniżej znajdziesz wskazówki, które ułatwią ci jego założenie.
Na początku musisz wybrać dostawcę. Aby uzyskać własny adres e-mail musisz skorzystać z jakiegoś dostawcy tego typu usług. Do takich należą: Onet, Wirtualna Polska, Interia, O2 oraz Gmail.
Jeżeli już zdecydowałeś, na którym portalu chcesz założyć pocztę wpisz jego nazwę w wyszukiwarkę. Wejdź na portal i kliknij informację: „Załóż konto”.
Później wypełnij formularz z danymi osobowymi: imię, nazwisko, data urodzenia, miejsce zamieszkania, wykształcenie, zawód, zainteresowania.  Musisz także wpisać hasło oraz pytanie i odpowiedź, które pomoże ci otworzyć pocztę, gdy zapomnisz hasła. Wybierz opcję „dalej” lub „załóż konto” – zależy od portalu.
Gdy podasz już swoje dane przeczytaj regulamin korzystania z darmowej poczty. Jeśli jego treść nie budzi twoich wątpliwości zaakceptuj go. Akceptacja regulaminu jest konieczna do założenia poczty.
Na koniec pojawi się jeszcze strona informacyjna. Znajdziesz tam swój login, jeśli wcześniej sobie go nie wybrałeś – musisz go zapamiętać, żeby otwierać swoją pocztę. Na stronie informacyjnej znajdują się ponadto informacje jak korzystać z poczty.




Wreszcie otwórz swoją pocztę. Pierwsza wiadomość będzie od administratora poczty i będzie zawierała informacje dotyczące korzystania z poczty elektronicznej.

3.Cechy dobrego hasła:
Oczywiście hasło powinno być łatwe do zapamiętania dla jego posiadacza i jednocześnie trudne do przypadkowego odgadnięcia. Jednym ze sposobów na wymyślenie takiego hasła jest oparcie go na znanym sobie słowie, tytule, cytacie, ale zapisanie w sposób nieoczywisty. Hasło powinno być odpowiednio złożone. Im większa ilość znaków w Twoim haśle, tym trudniej je odgadnąć. W niektórych wypadkach prawo nakazuje odpowiednią złożoność haseł – z przepisów o ochronie danych osobowych wynika, iż do przetwarzania takich danych w sieci Internet hasło musi zawierać minimum 8 znaków, w tym litery małe i wielkie oraz cyfry lub znaki specjalne. Co więcej – hasło to powinno być zmieniane nie rzadziej niż co 30 dni! Hasło powinno być łatwe do zapamiętania. Możliwym punktem odniesienia jest na przykład cytat z ulubionej książki – przykład często przytaczany w publikacjach na temat haseł. Najpopularniejszym cytatem w Polsce jest z Inwokacja z Pana Tadeusza, Adama Mickiewicza. Popatrzmy, jak wykorzystać ten cytat do stworzenia hasła: Inwokacja rozpoczyna się słowami: „Litwo, ojczyzno moja…”. Możemy je potraktować następująco:

„Litwo” – składa się tylko z 5 znaków, w dodatku łatwych do odgadnięcia. Zapisujemy słowo zmieniając wielkość liter co drugą i mamy lItWo – to już lepiej, ale znaków wciąż mało i nie ma cyfr ani znaków specjalnych. Zatem zamieniamy „o” na „0” (zero) i mamy łudząco podobne słowo: ” lItW0″. Dodajemy np. wykrzyknik na końcu, a całość zamykamy dwoma podkreśleniami dolnymi, otrzymując hasło: _ lItW0!_ Zapisany w ten sposób ciąg znaków na pierwszy rzut oka wcale nie przypomina jakiegokolwiek słowa języka naturalnego, przez to nawet, gdyby zostało częściowo przez kogoś podpatrzone, będzie trudne do zapamiętania. Co więcej – tak złożone hasło nie zawiera w sobie słów z języka potocznego nawet w rozumieniu komputera – ponieważ zamieniliśmy literę „o” na 0 („zero”). Przez to komputer szukający nawet wewnątrz hasła naturalnego słowa może znaleźć co najwyżej „lit” – nazwę pierwiastka. W ten sposób radykalnie utrudnia się ataki metodą słownikową, polegającą na podstawianiu kolejnych słów, pochodzących ze słownika.


4.Jak odebrać pocztę w miejscu publicznym?
Pocztę możemy odebrać z każdego komputera, który ma dostęp do sieci internetowej. Należy jedynie pamiętać nasz adres i hasło. Wejdź na stronę serwis, w którym założyłeś konto a następnie zaloguj się. Możesz już korzystać ze swojej skrzynki pocztowej. NIE ZAPOMNIJ SIĘ WYLOGOWAĆ, żeby nikt nie mógł korzystać z Twojej prywatnej poczty.




5.Jak wygodnie korzystać z poczty w domu?
Pocztę można oczywiście odebrać wchodząc na stronę serwisu, na którym mamy swoją skrzynkę pocztową. Jednak są specjalne programy do odbierania poczty bez konieczności używania wyszukiwarek. 
Są to tzw. programy pocztowe zainstalowane na dysku. Najbardziej znane to np. Mail, Thunderbird, PostBox, Outlook, The Bat!. Programy te organizują Twoją pocztę, nawet bez stałego połączenia z internetem. Ściągają wiadomości na komputer wraz z załącznikami i pozwalają z nimi pracować. Programy takie w dzisiejszych czasach możemy spotkać również na telefonach, smartfonach, tabletach itd. Aby ułatwić nam dostęp do poczty elektronicznej.




6.Jak zredagować list?
Korespondencja prowadzona za pomocą poczty elektronicznej jest coraz bardziej popularna z trzech powodów, jest szybka, łatwa i niedroga. Piszemy e-maile do swoich przyjaciół, a także do współpracowników. Komunikacja przez e-mail jest używana w wielu firmach.



  • ·         Temat
W e-mailu ważny jest temat wiadomości. Ma on zachęcić i zainteresować odbiorcę. Musi się wyróżniać, aby z powodzi innych informacji wyłowił on właśnie Twoją. Powinien być precyzyjny i niezbyt długi, zawierać w sobie kluczową informację, 
której dotyczy wiadomość, pozwolić łatwo odbiorcy odnaleźć wiadomość, nawet po długim czasie, może mówić o działaniu jakiego oczekujesz od odbiorcy.

  • ·         Układ treści (szablon)

Pozdrowienie adresata („Witam”, „Szanowny Panie” itp.)
Początek wiadomości - przedstaw jej główny cel.
Rozwinięcie – treść.
Zakończenie - zastosuj jedno ze sformułować: „z poważaniem”, „pozdrawiam”, „z wyrazami szacunku” i podpisz się.


  • ·         Wskazówki do treści:


E-mail powinien być krótki i precyzyjny, gdyż przewijanie „surowego” tekstu jest dość niewygodne. Jeśli wiadomość musi być długa lepiej wysłać ją w formie załącznika, natomiast w treści e-maila napisać co zawiera załącznik i co należy z nim zrobić. Pisząc do kolegów możesz posługiwać się językiem nieoficjalnym, jeśli jednak jest to wiadomość służbowa, powinna wyglądać profesjonalnie. Jak krótka notatka służbowa. Nie pisz w stanie silnego wzburzenia emocjonalnego. Możesz napisać coś czego byś nigdy nie powiedział osobiście. Unikaj aluzji i humoru, który mógłby zostać zrozumiany odmiennie od Twoich intencji. Kiedy przesyłamy wiadomość drogą elektroniczną, nasz komunikat pozbawiony jest gestów, mimiki, intonacji. Dlatego odbiorca może źle zrozumieć niektóre przekazy. Stosuj odstępy jednego wiersza pomiędzy akapitami. Tekst będzie w ten sposób bardziej czytelny. Pisz od lewej strony. Utarło się (w tradycyjnych pismach), żeby pisać „z poważaniem” z prawej strony. Jednak w e-mailach, z przyczyn technicznych, ta zasada nie obowiązuje. Pamiętaj, żeby nie „udziwniać” tekstu, ponieważ na ekranie odbiorcy może wyglądać to zupełnie inaczej niż u Ciebie. Adres odbiorcy wpisz tuż przed wysłaniem przygotowanej wiadomości. W ten sposób nie wyślesz jej niedokończonej przez przypadkowe wciśnięcie klawiszy.

7.Emotikony.
Emotikon lub emotikona (ang. emoticon), uśmieszek (smile, smiley), buźka – złożony ze znaków tekstowych (ASCII) wyraz nastroju, używany przez użytkowników Internetu. Najczęściej przedstawia symboliczny ludzki grymas twarzy, obrócony o 90° w kierunku przeciwnym do wskazówek zegara, w licznych wariantach. Niektóre programy służące do komunikacji automatycznie zmieniają emotikony na ich graficzny odpowiednik.
Słowo to powstało z połączenia angielskich słów emotion oraz console, co oznacza emocje wyrażane za pomocą konsoli[potrzebne źródło]. Innym wyjaśnieniem jest połączenie emotion i icon[potrzebne źródło], jednak nim zaczęto używać bitmap jako ich substytutu były tylko ciągiem znaków. Obecnie często rozszerza się ideę emotikonów wprowadzając grafiki reprezentujące przedmioty i czynności a nie emocje. Według pierwszego wyjaśnienia polska forma powinna brzmieć emotikon, a według drugiego emotikona. Właśnie dlatego to słowo jest używane zamiennie w formie żeńskiej i męskiej.

Znaczek :-) został użyty po raz pierwszy 19 września 1982 o godzinie 11:44 przez profesora Scotta Fahlmana z Carnegie Mellon University, jednak sam pomysł typograficznych emotikon złożonych ze znaków przestankowych pojawił się po raz pierwszy 30 marca 1881 w satyrycznym magazynie Puck.
Dziś emotikony są w różnych formach, są graficzne, ruchome, duże, małe.



8.Jak bronić się przed spamem?
a)   Unikaj podawania adresu na niegodnych zaufania stronach.
b)   Na grupach dyskusyjnych i własnych stronach www podawaj adres email w postaci niezrozumiałej dla robotów szukających adresów email a zrozumiałej dla człowieka np.: adres.małpa.domena.pl lub adresNOSPAM@domena.pl. Dobrym pomysłem jest też umieszczanie własnych adresów email w postaci obrazków co uniemożliwia programom spamerskim (ang. harvester) pozyskanie takich adresów do swoich baz. W internecie można znaleźć wiele stron z opisem takich metod.
c)   Na własnych stronach www podawaj tylko niezbędne adresy. Pamiętaj o zapisaniu ich w odpowiedni sposób (patrz punkt 2).
d)   Unikaj 'klikania' na odnośniki w spamach. Wejście na taki link jest często informacją dla spamera, iż Twój adres email jest prawidłowy i regularnie czytasz pocztę, co może spowodować, że zaczniesz otrzymywać więcej spamu.
e)   Wyłącz automatyczne pobieranie obrazków w swoim programie pocztowym. Często pobranie obrazka z zewnętrznego serwera aktywuje odpowiedni skrypt, który informuje spamera, że wiadomość dotarła (patrz poprzedni punkt).
f)    Unikaj korzystania z adresów catch-all. Duża część programów do wysyłania spamu kieruje swoje maile na nieistniejące adresy w domenach klientów. Jeśli dla danej domeny uruchomione jest konto catch-all będą na nie spływały wiadomości adresowane na dowolny.ciąg.znaków@domena.pl. W związku z tym lepszym rozwiązaniem jest ustawienie wszystkich aliasów jakie są nam potrzebne i wyłączenie adresu catch-all.
g)   Jeśli jesteś pewien, że adres email jest prawidłowy, odpowiedz nadawcy i zażądaj usunięcia swojego adresu email z jego listy. Jeśli wysyłki spamu są z danego adresu nagminne i prośby o wypisanie nie skutkują, poinformuj o takim zajściu również dostawcę usług internetowych spamera. Przy odpowiadaniu pamiętaj jednak o poradzie d).
h)   Unikaj otwierania podejrzanych załączników. Często są to wirusy lub programy szpiegujące i wykradające poufne informacje.
i)     Ignoruj wszelkiego rodzaju łańcuszki, tj. groźny nowy wirus, piramidka finansowa, pomoc chorej osobie czy super atrakcyjna oferta. Maile takie są świetnym sposobem na pozyskanie istniejących adresów email do baz spamerów.


9.Czy poczta elektroniczna ma wady?
Wszystko ma swoje wady i zalety. Poczta elektroniczna również posiada szereg wad. Do największych z nich należą z pewnością wirusy komputerowe, które bardzo często są przesyłane w postaci zainfekowanych załączników. W momencie otwarcia tego typu pliku, wirus rozpoczyna niszczenie systemu lub zaczyna kraść poufne dane z naszego komputera. Do problemów związanych z pocztą elektroniczną należą także różnego typu oszustwa, które dokonywane są szczególnie często na aukcjach internetowych. Kolejną wadą, chociaż tym razem mało niebezpieczną, stanowi spam, czyli treści reklamowe rozsyłane do ogromnej ilości osób, które bardzo szybko zapychają pamięć naszej skrzynki pocztowej. Problem stanowią także wiadomości niepożądane, przykładowo, gdy zachodzi sytuacja odebrania przez dziecko reklamy serwisu internetowego o treściach tylko dla dorosłych.


10.Jak usunąć konto pocztowe?
Kiedy zalogujesz się na swoją pocztę internetową na każdym serwerze znajduje się przycisk "usuń konto", przeważnie w ustawieniach konta. Pamiętaj, że w wielu serwerach konta e-mail są usuwane automatycznie, jeśli wystąpi brak aktywności użytkownika (zero logowań).




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz