Lekcja 6

1.List elektroniczny.

W
dzisiejszych czasach posiadanie poczty elektronicznej jest prawie konieczne.
Korespondencja e-mail jest znacznie tańsza niż listowna a ponadto dużo szybsza.
Jeżeli nie masz jeszcze własnego e-maila poniżej znajdziesz wskazówki, które ułatwią
ci jego założenie.
Na początku
musisz wybrać dostawcę. Aby uzyskać własny adres e-mail musisz skorzystać z
jakiegoś dostawcy tego typu usług. Do takich należą: Onet, Wirtualna Polska,
Interia, O2 oraz Gmail.
Jeżeli już
zdecydowałeś, na którym portalu chcesz założyć pocztę wpisz jego nazwę w
wyszukiwarkę. Wejdź na portal i kliknij informację: „Załóż konto”.
Później wypełnij
formularz z danymi osobowymi: imię, nazwisko, data urodzenia, miejsce
zamieszkania, wykształcenie, zawód, zainteresowania. Musisz także wpisać hasło oraz pytanie i
odpowiedź, które pomoże ci otworzyć pocztę, gdy zapomnisz hasła. Wybierz opcję
„dalej” lub „załóż konto” – zależy od portalu.
Gdy podasz
już swoje dane przeczytaj regulamin korzystania z darmowej poczty. Jeśli jego
treść nie budzi twoich wątpliwości zaakceptuj go. Akceptacja regulaminu jest
konieczna do założenia poczty.
Na koniec
pojawi się jeszcze strona informacyjna. Znajdziesz tam swój login, jeśli
wcześniej sobie go nie wybrałeś – musisz go zapamiętać, żeby otwierać swoją
pocztę. Na stronie informacyjnej znajdują się ponadto informacje jak korzystać
z poczty.


Pocztę możemy odebrać z każdego komputera, który ma dostęp do sieci internetowej. Należy jedynie pamiętać nasz adres i hasło. Wejdź na stronę serwis, w którym założyłeś konto a następnie zaloguj się. Możesz już korzystać ze swojej skrzynki pocztowej. NIE ZAPOMNIJ SIĘ WYLOGOWAĆ, żeby nikt nie mógł korzystać z Twojej prywatnej poczty.
5.Jak wygodnie korzystać z poczty w domu?
Pocztę można oczywiście odebrać wchodząc na stronę serwisu, na którym mamy swoją skrzynkę pocztową. Jednak są specjalne programy do odbierania poczty bez konieczności używania wyszukiwarek.

6.Jak zredagować list?
Korespondencja prowadzona za pomocą
poczty elektronicznej jest coraz bardziej popularna z trzech powodów, jest
szybka, łatwa i niedroga. Piszemy e-maile do swoich przyjaciół, a także do
współpracowników. Komunikacja przez e-mail jest używana w wielu firmach.


- · Temat
W e-mailu ważny jest temat
wiadomości. Ma on zachęcić i zainteresować odbiorcę. Musi się wyróżniać, aby z
powodzi innych informacji wyłowił on właśnie Twoją. Powinien być precyzyjny i
niezbyt długi, zawierać w sobie kluczową informację,
której dotyczy wiadomość, pozwolić
łatwo odbiorcy odnaleźć wiadomość, nawet po długim czasie, może mówić o
działaniu jakiego oczekujesz od odbiorcy.
- · Układ treści (szablon)
Pozdrowienie adresata („Witam”,
„Szanowny Panie” itp.)
Początek wiadomości - przedstaw jej
główny cel.
Rozwinięcie – treść.
Zakończenie - zastosuj jedno ze
sformułować: „z poważaniem”, „pozdrawiam”, „z wyrazami szacunku” i podpisz się.
- · Wskazówki do treści:
E-mail powinien być krótki i
precyzyjny, gdyż przewijanie „surowego” tekstu jest dość niewygodne. Jeśli
wiadomość musi być długa lepiej wysłać ją w formie załącznika, natomiast w
treści e-maila napisać co zawiera załącznik i co należy z nim zrobić. Pisząc do
kolegów możesz posługiwać się językiem nieoficjalnym, jeśli jednak jest to
wiadomość służbowa, powinna wyglądać profesjonalnie. Jak krótka notatka
służbowa. Nie pisz w stanie silnego wzburzenia emocjonalnego. Możesz napisać
coś czego byś nigdy nie powiedział osobiście. Unikaj aluzji i humoru, który
mógłby zostać zrozumiany odmiennie od Twoich intencji. Kiedy przesyłamy
wiadomość drogą elektroniczną, nasz komunikat pozbawiony jest gestów, mimiki,
intonacji. Dlatego odbiorca może źle zrozumieć niektóre przekazy. Stosuj
odstępy jednego wiersza pomiędzy akapitami. Tekst będzie w ten sposób bardziej
czytelny. Pisz od lewej strony. Utarło się (w tradycyjnych pismach), żeby pisać
„z poważaniem” z prawej strony. Jednak w e-mailach, z przyczyn technicznych, ta
zasada nie obowiązuje. Pamiętaj, żeby nie „udziwniać” tekstu, ponieważ na
ekranie odbiorcy może wyglądać to zupełnie inaczej niż u Ciebie. Adres odbiorcy
wpisz tuż przed wysłaniem przygotowanej wiadomości. W ten sposób nie wyślesz
jej niedokończonej przez przypadkowe wciśnięcie klawiszy.
7.Emotikony.
Emotikon lub emotikona (ang.
emoticon), uśmieszek (smile, smiley), buźka – złożony ze znaków tekstowych
(ASCII) wyraz nastroju, używany przez użytkowników Internetu. Najczęściej
przedstawia symboliczny ludzki grymas twarzy, obrócony o 90° w kierunku
przeciwnym do wskazówek zegara, w licznych wariantach. Niektóre programy służące
do komunikacji automatycznie zmieniają emotikony na ich graficzny odpowiednik.
Słowo to powstało z połączenia
angielskich słów emotion oraz console, co oznacza emocje wyrażane za pomocą
konsoli[potrzebne źródło]. Innym wyjaśnieniem jest połączenie emotion i
icon[potrzebne źródło], jednak nim zaczęto używać bitmap jako ich substytutu
były tylko ciągiem znaków. Obecnie często rozszerza się ideę emotikonów
wprowadzając grafiki reprezentujące przedmioty i czynności a nie emocje. Według
pierwszego wyjaśnienia polska forma powinna brzmieć emotikon, a według drugiego
emotikona. Właśnie dlatego to słowo jest używane zamiennie w formie żeńskiej i
męskiej.
Znaczek :-) został użyty po raz
pierwszy 19 września 1982 o godzinie 11:44 przez profesora Scotta Fahlmana z
Carnegie Mellon University, jednak sam pomysł typograficznych emotikon
złożonych ze znaków przestankowych pojawił się po raz pierwszy 30 marca 1881 w
satyrycznym magazynie Puck.
Dziś emotikony są w różnych formach, są graficzne, ruchome, duże, małe.


8.Jak bronić się przed spamem?Dziś emotikony są w różnych formach, są graficzne, ruchome, duże, małe.


a) Unikaj podawania adresu na
niegodnych zaufania stronach.
b) Na grupach dyskusyjnych i własnych
stronach www podawaj adres email w postaci niezrozumiałej dla robotów
szukających adresów email a zrozumiałej dla człowieka np.:
adres.małpa.domena.pl lub adresNOSPAM@domena.pl. Dobrym pomysłem jest też
umieszczanie własnych adresów email w postaci obrazków co uniemożliwia
programom spamerskim (ang. harvester) pozyskanie takich adresów do swoich baz.
W internecie można znaleźć wiele stron z opisem takich metod.
c) Na własnych stronach www podawaj
tylko niezbędne adresy. Pamiętaj o zapisaniu ich w odpowiedni sposób (patrz
punkt 2).
d) Unikaj 'klikania' na odnośniki w
spamach. Wejście na taki link jest często informacją dla spamera, iż Twój adres
email jest prawidłowy i regularnie czytasz pocztę, co może spowodować, że zaczniesz
otrzymywać więcej spamu.
e) Wyłącz automatyczne pobieranie
obrazków w swoim programie pocztowym. Często pobranie obrazka z zewnętrznego
serwera aktywuje odpowiedni skrypt, który informuje spamera, że wiadomość
dotarła (patrz poprzedni punkt).
f) Unikaj korzystania z adresów
catch-all. Duża część programów do wysyłania spamu kieruje swoje maile na
nieistniejące adresy w domenach klientów. Jeśli dla danej domeny uruchomione
jest konto catch-all będą na nie spływały wiadomości adresowane na
dowolny.ciąg.znaków@domena.pl. W związku z tym lepszym rozwiązaniem jest
ustawienie wszystkich aliasów jakie są nam potrzebne i wyłączenie adresu
catch-all.
g) Jeśli jesteś pewien, że adres email
jest prawidłowy, odpowiedz nadawcy i zażądaj usunięcia swojego adresu email z jego
listy. Jeśli wysyłki spamu są z danego adresu nagminne i prośby o wypisanie nie
skutkują, poinformuj o takim zajściu również dostawcę usług internetowych
spamera. Przy odpowiadaniu pamiętaj jednak o poradzie d).
h) Unikaj otwierania podejrzanych
załączników. Często są to wirusy lub programy szpiegujące i wykradające poufne
informacje.
i) Ignoruj wszelkiego rodzaju
łańcuszki, tj. groźny nowy wirus, piramidka finansowa, pomoc chorej osobie czy
super atrakcyjna oferta. Maile takie są świetnym sposobem na pozyskanie
istniejących adresów email do baz spamerów.




Brak komentarzy:
Prześlij komentarz