Temat: Rozwiązywanie problemów.
1.Lista kroków.
Lista kroków to instrukcja wykonania
algorytmu, szczegółowo wytłumaczona i zapisana w punktach krok po kroku przy
użyciu słów oraz symboli matematyczny i logicznych. Decydując się na
zobrazowanie algorytmu w postaci listy kroków przedstawia się opis kolejnych
czynności do wykonania w punktach (krokach). Ich następstwo musi być zgodne z
kolejnością wykonywania. Polecenia te winny być sformułowane jasno i
precyzyjnie, gdyż nigdy nie wiemy, czy kiedyś w przyszłości nie zostanie na ich
podstawie napisany program komputerowy. Punkty nie muszą być koniecznie
ponumerowane kolejnymi liczbami. Ważne jest, by jednak w przypadku wypisywania
ich od np. pauzy uporządkować je chronologicznie. Listę kroków poprzedza się
specyfikacją algorytmu, czyli przytoczeniem opisu danych wejściowych oraz
wyniku (wyjściowych). Dopuszcza się, by algorytm skończył się w kilku
miejscach, zwykle w zależności od danych, na których operuje. Przed listą
kroków należy zamieścić również specyfikację danych. Chodzi o wypisanie, z
jakich danych wejściowych korzysta i jakich danych wyjściowych należy się
spodziewać po wykonaniu algorytmu.
2.Schemat blokowy.
Schemat
blokowy (ang. block diagram, flowchart) jest narzędziem nakierowanym na
prezentację kolejnych czynności w projektowanym algorytmie. Realizowane jako
diagram, na którym procedura, system albo program komputerowy są reprezentowane
przez opisane figury geometryczne, połączone liniami zgodnie z kolejnością
wykonywania czynności wynikających z przyjętego algorytmu rozwiązania zadania.
- · zasada budowy,
- · elastyczność zapisów,
- · możliwość zapisu z użyciem składu wybranego języka programowania,
- · łatwa kontrola poprawności algorytmu.
Schematy
blokowe pozwalają na prostą zamianę instrukcji na instrukcje programu
komputerowego.
3.Arkusz kalkulacyjny.
Arkusz
kalkulacyjny jest programem komputerowym, służącym do wprowadzania,
przetwarzania i prezentacji danych. Oferuje on użytkownikowi pole robocze mające
przypominać prostokątną płachtę papieru podzieloną na wiersze i kolumny. W
utworzone w ten sposób komórki można wpisywać dane: teksty, liczby oraz formuły
obliczające zawartość danej komórki na podstawie zawartości innych komórek.Choć
arkusze kalkulacyjne to popularne programy stosowane głównie w księgowości oraz
różnego rodzaju pracach biurowych, to jednak okazuje się, że z powodzeniem
można je wykorzystywać także do różnych zastosowań domowych. W kolejnych
modułach pokażemy kilka takich przykładów.

4.Visual Basic.
Visual Basic to język programowania wysokiego poziomu
i narzędzie programowania firmy Microsoft. Składnia jest oparta na języku
BASIC, ale unowocześniona. Zawiera kilkaset instrukcji, funkcji i słów
kluczowych. Nie jest językiem w pełni obiektowym, gdyż nie udostępnia np.
możliwości dziedziczenia, czy polimorfizmu. Wykorzystuje technologię ActiveX.
Jest dostępny w trzech wersjach:
- · Learning Edition
- · Professional Edition
- · Enterprise Edition
oraz darmowej Express.
Dostępne są także wersje demonstracyjne środowiska Visual
Basic:
- · Working Model
- · Control Creation Edition
Wraz z pojawieniem się platformy .NET, ukazała się
nowa wersja Visual Basica pod nazwą Visual Basic .NET. Środowisko
programistyczne ma mechanizmy importu starszych wersji programów, jednak w
pewnych sytuacjach mogą pojawiać się komplikacje.
Język Visual Basic zastosowano również w wielu
rozbudowanych aplikacjach jako język skryptowy do tworzenia zarówno prostych
makr, jak i rozbudowanych aplikacji. Najbardziej znanym przykładem jest Visual
Basic for Applications firmy Microsoft zastosowany w pakietach MS Office.
5.Turbo Pascal.
Turbo Pascal – jedna z popularniejszych implementacji
kompilatorów języka Pascal, zintegrowane środowisko programistyczne, produkt
firmy Borland International dla procesorów Z-80 (system CP/M) oraz rodziny
Intel 80x86 i nowszych. Obecnie nie jest już rozwijany. Następcą Turbo Pascala
jest Borland Delphi.

6.C++
Jednym z najpopularniejszych języków programowania,
przeznaczonych do tworzenia programów i gier jest C++. Język ten umożliwia
pisanie aplikacji pod Windowsa, Linuksa i inne mniej popularne systemy
operacyjne. Łatwość wykorzystywania możliwości sprzętowych komputera w
połączeniu z tzw. przenośnością kodu źródłowego między platformami stwarza
bardzo duże możliwości dla programistów na całym świecie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz